Halo. Kto z Was „cierpi” na nadmiar czasu? Kto planuje sobie cele i zadania, a potem na pełnym spokoju je realizuje? Komu nie grożą setki maili i zadań nadprogramowych do zrobienia, a wszystko to na wczoraj? Do tego współpracownik prosi o radę, pracownik o rozmowę, szef o przysługę, wyniki o analizę i wszystkie zaplanowane zadania trafia szlag. Halo… czy jest ktoś…? Coś…?
Łatwość w komunikacji i dostępu do informacji sprawia, że w ciągu ostatnich kilku lat zaczęliśmy nawet szybciej chodzić. I mam wrażenie, że ilość obowiązków wzrosła. Niestety – stres wzrósł proporcjonalnie do obowiązków. Nie możemy zatrzymać świata, ale możemy nauczyć się skutecznie odmawiać i asertywnie chronić swój czas przed innymi tak, aby pomóc kolegom i jednocześnie zadbać o siebie. Bo w końcu o równowagę tu chodzi.
Jeśli więc masz podobnie, to:
NAUCZ SIĘ ODMAWIAĆ
Kiedy ktoś prosi Cię o przysługę, zastanów się: czy to zadanie przyniesie korzyści Twojej firmie? Czy ma znaczenie dla Twoich celów zawodowych? Czy jest ważne dla Ciebie osobiście? Czy jesteś jedyną osobą, która może je wykonać? Czy jeśli domówisz, zaszkodzi to Waszym wzajemnych stosunkom? Jeśli na żadne pytanie nie odpowiesz sobie zdecydowanie twierdząco, to zapewne nie powinieneś tego robić.
NAUCZ SIĘ JAK ODMAWIAĆ
Jeśli uznasz, że nie możesz tego zrobić, uprzejmie odmów, przekaż zadanie komuś innemu lub zaproponuj inną osobę. Poniżej znajdziesz kilka podpowiedzi, jak można poprowadzić te niezręczne rozmowy:
– Dziękuję, że o mnie pomyślałeś. Niestety mam w tej chwili bardzo napięty plan, więc postanowiłam odmówić. Bardzo jestem ciekawa wyników twojego projektu.
– Nie wezmę tego teraz, ale chciałbym zaproponować tę możliwość Adamowi. On interesuje się tym tematem i uważam, że sobie z tym poradzi.
– W przypadku szefa: Nie jestem pewna czy przy obecnych priorytetach wykonam dobrze to, o co prosisz. Chętnie się dowiem co jest dla Ciebie priorytetem i ewentualnie przeorganizuję swój czas.
NAUCZ SIĘ KOŃCZYĆ ROZMOWĘ
Czasem innym zależy tylko na Twojej uwadze, ale Ty możesz nawet na to nie mieć czasu. Uwolnienie się od entuzjastycznego rozmówcy bywa trudne, ale jest na to sposób. Wypróbuj poniższe wskazówki:
– Czy chciałbbyś kontynuować tę rozmowę jutro podczas lunchu? Teraz chcę pilnie wracać do pracy.
– Czy możesz mi przesłać email ze swoimi pytaniami, żebym mogła na nie odpowiedzieć w bardziej dogodnym dla mnie terminie?W tej chwili chcę dokończyć rozpoczęte zadanie.
– Przepraszam, ale ktoś czeka na tę pracę, a ja chcę się z niej wywiązać. Możemy wrócić do tematu za godzinę?
– Przykro mi, że muszę ci przerwać, ale…
– Przepraszam, że jestem taka nieuprzejma, ale…
Mam nadzieję, że ten krótki wpis okaże się całkiem treściwy i wartościowy dla Ciebie. Bo z taką intencją go pisałam J
A jeśli jesteś zainteresowany treściami o podobnej tematyce, to zapisz się na listę oczekujących na szkolenie online „Pierwsze 3 miesiące pracy na stanowisku Managera”, które właśnie buduję. Przy okazji pobierz bezpłatny PDF, który pomoże Ci w pełnieniu tej roli.
Enjoy!