JAK NIE ZABIĆ KREATYWNOŚCI

utworzone przez | 0 komentarzy

Innowacja umiera nie na etapie kreacji, lecz na etapie wdrożenia. Łatwo jest wygenerować setkę znakomitych pomysłów, ale schody zaczynają się w procesie ich wprowadzenia w życie. Jest wiele firm, które w zgodzie z powszechnymi trendami korzystają z bezpłatnej mocy kreatywności swoich pracowników, nakłaniają ludzi do zgłaszania innowacji, ci budują pomysły warte miliony, które w ostateczności pokrywa kurz na magazynowej półce. Decydenci, którzy najpierw deklaratywnie przekonują, że warto zgłaszać pomysły, później dochodzą do wniosku, że nie mają one jednak szans na powodzenie. To tak, jakby wygrać szóstkę w LOTTO i nie zrealizować kuponu…

Brzmi niewiarygodnie? A jednak….

Znany wszystkim Xerox w latach 70 powołał ośrodek badawczo-rozwojowy PARC (Palo Alto Research Center), którego jedynym zadaniem było ciągłe poszukiwanie innowacji technologicznych. Zespół badawczy wywiązał się z zadania bezbłędnie. Dzięki jego pracy narodziły się takie koncepcje, jak mysz komputerowa (nieznana jeszcze wtedy nikomu), sieć lokalna, serwer poczty elektronicznej czy interfejs graficzny.

Wszystkie te pomysły były systematycznie zgłaszane zarządowi, który za każdym razem dochodził do wniosku, że pomysł nie sprawdzi się na rynku i nie ma szans na jego monetyzację. I nakłaniał do poszukiwań nowych pomysłów.

Tak się działo do momentu, w którym Xeroxa nie odwiedził jeden człowiek, mający szersze spojrzenie na innowację i nieco większą elastyczność, niż zarząd Xeroxa: Steve Jobs szukający inspiracji dla Lisy, osobistego komutera, nad którym wówczas pracowała firma Apple.

Jobs zachwycił się pomysłami zespołu badawczego, część z nich odkupił, część ponoć skopiował (ale to już inna historia), a zwieńczeniem jego działań był sukces Lisy w 1984 roku. Zdumień ze strony zarządu Xeroxa nie było końca. A jednak zwycięski kupon LOTTO przykryty był grubą warstwą kurzu…

Być może to przykład firmy, dla której innowacyjność i kreatywność to wyjątkowo wysoko pożądane kompetencje. Możliwe. Jednak myślę, że w każdej firmie poszukuje się pomysłu na nowy produkt, skrócenia drogi logistycznej czy ulepszenia jakiegokolwiek procesu, charakteryzującego działalność danej firmy. W każdej firmie dąży się do uszczuplenia lub zmiany starych, nieadekwatnych procedur. I w każdym z tych miejsc jest przestrzeń do realizacji pomysłu wartego miliony. Pytanie tylko brzmi, co zrobić, żeby wykorzystać tę moc?

Po pierwsze nie oceniać na etapie początkowym żadnego z pomysłów i nie skazywać go na przechowanie w magazynie. Po drugie dać do dalszego rozpatrzenia zespołowi potencjałów w firmie. Jest to zespół ludzi, który posiada silną motywację do działania i będzie próbował udowodnić, że inwestycja w nich firmie się opłaci. Można również wykorzystać świeżą krew w firmie i im powierzyć projekt. Nie każdy przecież pomysł jest tym, który warto prowadzić w kierunku jego realizacji, ale warto zadbać o zweryfikowanie każdej innowacji. A istnieje duża szansa, że zespół potencjałów firmowych lub nowo zatrudnionych osób zweryfikuje zgłoszone pomysły w sposób najbardziej obiektywny.

Po trzecie, o ile etap zgłoszenia pomysłów może być bezkosztowy, to etap przedstawienia drogi realizacji już bezkosztowy nie będzie. Nie mówiąc już o etapie właściwej realizacji pomysłu. Ale – jak pokazuje powyższy przykład, a także szereg innych przykładów z życia w polskich realiach – warto zaufać ludziom.

Kończąc przytoczę słowa amerykańskiego generała z okresu II wojny światowej Georga S. Pattona:

Nigdy nie mów ludziom, jak coś zrobić. Powiedz im, co zrobić, a oni zaskoczą cię pomysłowością.”

A co Ty z tym zrobisz, zależy wyłącznie od Ciebie.

Szczerze polecam też książkę „Labirynt” Pawła Motyla, która była dla mnie inspiracją do napisania tego postu. Absolutnie wybitna pozycja dla wszystkich, którzy podejmują decyzje. Więc żeby je podjąć właściwie, polecam tę lekturę do poduchy. I nie przywiązujcie się do niej za bardzo, bo pochłoniecie ją w dwa wieczory!

A Ty jaką książkę polecasz?

bezpłatna konsultacja

30 – 40 min

bezpłatna konsultacja

analiza i raport twojego cv

Facebook Like Box

Cresta Social Messenger
sztuka słuchania e-book

Odbierz w prezencie e-book "Sztuka Słuchania"

i doskonal swoje umiejętności słuchania w życiu zawodowym i prywatnym.

Przejdź teraz do skrzynki @ i potwierdź swój zaspis.

e-book czy [przywództwa można się nauczyć

Odbierz w prezencie e-book "Czy przywództwa można się nauczyć"

i zobacz, czy masz predyspozycje do bycia liderem.

Sprawdź swoją skrzynkę @ i potwierdź adres e-mail.

e-book sztuka uczenia się

Odbierz w prezencie e-book "Sztuka uczenia się"

i sprawdź co możesz zrobić, aby uczyć się skuteczniej.

Aby pobrać e-booka, otwórz teraz skrzynkę @ i potwierdź swój zapis.

Podaj swoje imię i adres email, by jako pierwszy otrzymać najświeższe informacje o kursie "Rekrutuj wartości i kompetencje"

Zapisując się na tę listę wyrażasz zgodę na otrzymywanie newslettera jrs-szkolenia. W każdej chwili możesz się z niego wypisać.

Przejdź teraz do skrzynki pocztowej i potwierdź swój adres email.

ZAPIS NA LISTĘ OSÓB ZAINTERESOWANYCH SZKOLENIEM "PIERWSZE 3 MIESIĄCE PRACY NA STANOWISKU MANAGERA"

Zdobądź pewność w roli lidera: inspiruj, motywuj, zarządzaj.

Otwórz teraz skrzynkę mailową i potwierdź swój zapis.

Cele-Zadania-Mierniki.

Darmowy dostęp do webinaru szkoleniowego, który pomoże Ci w budowie celów dla podległego zespołu i ich skutecznej realizacji.

Otwórz teraz skrzynkę mailową i potwierdź swój udział w webinarze.

DIAGNOZA POTENCJAŁU

Zdobądź pewność w roli lidera. Poznaj swoje silne strony. Odkryj swój talent. I wykorzystaj potencjał, jakim dysponujesz.

Otwórz teraz skrzynkę mailową i potwierdź swój zapis.

ANALIZA I RAPORT TWOJEGO CV

Skorzystaj z darmowej konsultacji już dziś.

Polityka Prywatności

Przejdź teraz do skrzynki e-mail i potwierdź zamówienie darmowej konsultacji.

DARMOWA KONSULTACJA KARIERY

Budowanie kariery - Twoja gra o jutro

Polityka Prywatności

Przejdź teraz do skrzynki e-mail i potwierdź zamówienie darmowej konsultacji.