FEEDBACK. PROSTA-TRUDNA SPRAWA

utworzone przez | 0 komentarzy

Kiedyś żyłam w chaosie: ciągle zabiegana, zasapana, z przyspieszonym oddechem i łomotem serca. Z głową w kolejnych zadaniach i wypisanym na ustach stwierdzeniem: „zarobiona jestem – nie podchodź”. Pewnego dnia koleżanka spojrzała mi w oczy i grzecznie, acz stanowczo powiedziała: „Jednym z elementów twojego wizerunku jest to, że nie panujesz nad rzeczywistością. Nie pozwól, by to ci zaszkodziło”.

Tamten moment zmienił mnie diametralnie. Dwa krótkie zdania, które odmieniły moje życie. Takie niezręczne „chwile prawdy” ukształtowały mnie i zawodowo, i prywatnie i stały się drogowskazem na przyszłość.

Gdy szczerej opinii, nawet krytycznej, towarzyszy szacunek, może mieć duży wpływ na Twoją karierę lub życie osobiste.

Skoro tak wiele można zyskać, to dlaczego liderzy częściej nie komunikują pracownikom swoich uwag? Nie wszyscy czują się komfortowo z tą odpowiedzialnością. Powstrzymuje ich obawa przed zranieniem czyichś uczuć i ewentualnymi konsekwencjami w postaci reakcji emocjonalnych lub odwetu.

Skala problemu jest ogromna. Według badań Instytutu Harris Poll na zlecenie Interact wysoki odsetek badanych menedżerów (69%) często odczuwa dyskomfort w komunikacji z pracownikami. Ponad jedna trzecia z nich (37%) czuje się nieswojo, udzielając podwładnym informacji zwrotnej na temat pracy, gdy istnieją podejrzenia, że pracownik może negatywnie zareagować na te komentarze. Wyniki ankiety pokazują też, że wielu menedżerów odczuwa dyskomfort z wyrażaniem uznania dla podwładnych, komunikowaniem „firmowej polityki”, dawaniem jednoznacznych poleceń, chwaleniem, a także podczas rozmów w cztery oczy i przekazywania trudnych informacji zwrotnych.

Paradoks. Z jednej strony każdy z nas wolałby otrzymać informację wprost o tym, co robi dobrze, a co robi źle, podczas gdy w stosunku do innych sami tego nie praktykujemy. Dzięki informacji zwrotnej sami potrafimy kwitnąć i rozwijać się, ale jednocześnie w stosunku do innych mamy blokadę w mówieniu wprost. Tym samym nie pozwalamy innym na to kwitnienie i rozwój.

Wcale problem nie leży w tym, że mamy trudność w ocenie podwładnego. Doskonale bowiem wiemy, co mógłby – a nawet powinien! – w sobie zmienić. Z nad wyraz dużą łatwością wyrażamy te oceny do innych, często poza plecami samego zainteresowanego. Prawdziwy powód faktycznie leży gdzieś w obszarze odpowiedzialności za sytuację. I za człowieka. Ta obawa, jak zareaguje (albo jak ja zareaguję na jego reakcje…) jest powszechną blokadą ograniczającą rozwój i postęp.

Całkiem niedawno znajoma straciła pracę. Otrzymała wypowiedzenie z lakonicznym komentarzem: „jesteś mało skutecznym menedżerem”. Żadnych uwag wcześniej, żadnych sygnałów, żadnych rozmów w cztery oczy. Żadnych „zmień to” czy „popraw tamto”. Zastanawiam się jak wyglądałby dzisiejszy dzień, gdyby kilka miesięcy temu jej szef zaprosiłby ją na szczerą rozmowę i powiedział wprost, co mu w jej działaniu nie odpowiada. O co dziś byłaby bogatsza moja znajoma? O co dziś byłby bogatszy jej szef?

Skutkiem unikania szczerej, choć trudnej rozmowy lub „osładzania” złych wieści jest złe funkcjonowanie zespołu. Dlatego tak ważne jest udzielanie informacji zwrotnej często i na jak najwcześniejszym etapie. Warto też zastosować się do kilku zasad:

1. Mów otwarcie, ale zachowuj wrażliwość

Zanim zaczniesz rozmowę, zastanów się co Tobą kieruje. Jeśli chcesz kogoś zawstydzić albo zaakcentować swoją wyższość, jesteś na złej drodze. Jeśli jednak widzisz u podwładnego szansę na poprawę i rozwój, mów szczerze. Nie owijaj w bawełnę. Nie koloryzuj. Nie rób zbędnych wstępów. Podaj konkretne przykłady pożądanych zachowań, by lepiej zilustrować o co Ci chodzi. Celuj w punkt.

2. Słuchaj

Badania wskazują, że lepiej przekazują informację zwrotną ci, którzy również potrafią słuchać. To jest nierozerwalny duet. Jeśli zauważasz u siebie braki w tej umiejętności, naucz się słuchać tak, jak w szkole uczono Cię czytania i pisania. TUTAJ znajdziesz kilka cennych wskazówek, jak to zrobić.

3. Nie udzielaj rad, nie rób osobistych wycieczek

Podczas rozmowy oceniającej czyjąś pracę nietrudno o „złote rady”. Ten punkt silnie wiąże się z umiejętnością słuchania, więc jeśli masz trudność na skupieniu się tylko na potrzebach rozmówcy, patrz punkt wyżej. Powstrzymaj się też od złośliwości i skończ rozmowę tak szybko, jak będzie to możliwe. Wbrew pozorom – nie potrzeba na to wielu słów. Dobre intencje wystarczą.

4. Bądź obecny całym sobą

Skoncentruj się na przekazie, nie rozpraszaj swojej uwagi ani przed rozmową, ani tuż po niej. Jeśli trzeba, pomilcz trochę i pobądź sam ze sobą. Jeśli towarzyszą Ci jakieś emocje, to dobrze! Bez emocji poprawnie wykona to zadanie tylko maszyna. Jeśli uznasz, że konieczne będzie wrócenie do rozmowy raz jeszcze, to koniecznie zadbaj o to, aby nie powstał dystans pomiędzy Tobą a podwładnym.

5. Zamknij rozmowę z nakreśleniem przyszłości

Zatrzymanie rozmowy w miejscu, które nie jest zbyt przyjemne dla obu stron, pozostawia niesmak. Pokaż, jak zmiana zachowania Twojego podwładnego przełoży się na jego przyszłość. W ten sposób skłonisz nie tylko do przemyślenia tematu, ale również nadasz mu energię do podjęcia działania w pożądanym kierunku.
Przekazana z szacunkiem i w bezpośredni sposób informacja zwrotna nic nie kosztuje. A może zdziałać cuda. Jest to też podstawowa umiejętność każdego menedżera. Niestety – dość unikalna. Jeśli Twoją ambicją jest praca z ludźmi, to koniecznie MUSISZ posiąść tę umiejętność, aby być skutecznym liderem. Być może będziesz też zainteresowany podobnymi artykułami, co ten dotyczący feedbacku. Jeśli tak, to zapraszam Cię tu, poniżej. Tu znajdziesz więcej wartościowej wiedzy.

Artykuł powstał na podstawie:
[1] HBRP „Dwie trzecie czuje się niekomfortowo w komunikacji z pracownikami” Lou Solomon
[2] Stephen Covey „Siedem nawyków skutecznego działania”
[3] Sławomir Jarmuż, Mirosław Tarasiewicz „Alfabet mitów menedżerskich”

bezpłatna konsultacja

30 – 40 min

bezpłatna konsultacja

analiza i raport twojego cv

Facebook Like Box

Cresta Social Messenger
sztuka słuchania e-book

Odbierz w prezencie e-book "Sztuka Słuchania"

i doskonal swoje umiejętności słuchania w życiu zawodowym i prywatnym.

Przejdź teraz do skrzynki @ i potwierdź swój zaspis.

e-book czy [przywództwa można się nauczyć

Odbierz w prezencie e-book "Czy przywództwa można się nauczyć"

i zobacz, czy masz predyspozycje do bycia liderem.

Sprawdź swoją skrzynkę @ i potwierdź adres e-mail.

e-book sztuka uczenia się

Odbierz w prezencie e-book "Sztuka uczenia się"

i sprawdź co możesz zrobić, aby uczyć się skuteczniej.

Aby pobrać e-booka, otwórz teraz skrzynkę @ i potwierdź swój zapis.

Podaj swoje imię i adres email, by jako pierwszy otrzymać najświeższe informacje o kursie "Rekrutuj wartości i kompetencje"

Zapisując się na tę listę wyrażasz zgodę na otrzymywanie newslettera jrs-szkolenia. W każdej chwili możesz się z niego wypisać.

Przejdź teraz do skrzynki pocztowej i potwierdź swój adres email.

ZAPIS NA LISTĘ OSÓB ZAINTERESOWANYCH SZKOLENIEM "PIERWSZE 3 MIESIĄCE PRACY NA STANOWISKU MANAGERA"

Zdobądź pewność w roli lidera: inspiruj, motywuj, zarządzaj.

Otwórz teraz skrzynkę mailową i potwierdź swój zapis.

Cele-Zadania-Mierniki.

Darmowy dostęp do webinaru szkoleniowego, który pomoże Ci w budowie celów dla podległego zespołu i ich skutecznej realizacji.

Otwórz teraz skrzynkę mailową i potwierdź swój udział w webinarze.

DIAGNOZA POTENCJAŁU

Zdobądź pewność w roli lidera. Poznaj swoje silne strony. Odkryj swój talent. I wykorzystaj potencjał, jakim dysponujesz.

Otwórz teraz skrzynkę mailową i potwierdź swój zapis.

ANALIZA I RAPORT TWOJEGO CV

Skorzystaj z darmowej konsultacji już dziś.

Polityka Prywatności

Przejdź teraz do skrzynki e-mail i potwierdź zamówienie darmowej konsultacji.

DARMOWA KONSULTACJA KARIERY

Budowanie kariery - Twoja gra o jutro

Polityka Prywatności

Przejdź teraz do skrzynki e-mail i potwierdź zamówienie darmowej konsultacji.