Zostałem szefem. I co dalej? SIEDEM MOŻLIWYCH PUŁAPEK.

utworzone przez

Twoje pierwsze zadanie, które wiąże się z kierowaniem pracą innych ludzi, to również Twój pierwszy egzamin z przywództwa. Większość świeżo upieczonych menedżerów go oblewa, ponieważ wierzy w mity, które z rzeczywistością mają niewiele wspólnego.

Nawet dla najbardziej utalentowanych osób proces stawania się przywódcą jest trudną, choć również satysfakcjonującą drogą. Doświadczenia zdobyte na początkującym etapie stawania się liderem, odciskają niezatarte piętno na dalszej karierze zawodowej. Porażki młodych menedżerów nie są niczym zaskakującym, jeśli weźmiemy pod uwagę stopień trudności tej przemiany zawodowej. Śmiało to doświadczenie można porównać z przyjściem na świat pierwszego dziecka. Jeszcze wczoraj nie byłeś rodzicem. Dziś jesteś nagle matka lub ojcem i powinieneś wiedzieć absolutnie wszystko na temat opieki nad dzieckiem.

Oto siedem pułapek, w które każdy świeżo upieczony menedżer może wpaść:

1. Robisz to samo, tylko więcej i bardziej

Wierzysz, że osiągniesz sukces w nowej roli, robiąc to samo co do tej pory – na dotychczas zajmowanym stanowisku – tylko przy jeszcze większym wysiłku. Dotychczas Twój sukces zależał w znacznej mierze od specjalistycznej wiedzy i indywidualnych działań. Tymczasem jako menedżer jesteś odpowiedzialny za wdrożenie planu pracy dla całego zespołu. Nie dostrzegasz, że powodzenie w nowej roli wymaga od Ciebie właśnie rezygnacji z robienia jednych rzeczy i rozwijania zupełnie innych umiejętności.

Żeby uniknąć tego błędu, odetnij się mentalnie od swojej poprzedniej pracy i przygotuj się do objęcia nowej roli. Być może największym błędem, jaki możesz popełnić, jest przekonanie, że wszystko to, co sprawdzało się do tej pory, pomoże Ci również i teraz. Robienie tego samego, tylko na większą skalę, to prosta droga ku porażce.

2. Za wszelką cenę – działasz

Masz silną potrzebę wykazania się w działaniu. Na pierwszy rzut oka dostrzegasz błędy zespołu, któremu przewodzisz zaledwie od kilku chwil i błyskawicznie chcesz to zmienić. Starasz się mocno, żeby odcisnąć piętno na działaniach organizacji i w ten sposób zaznaczasz swoją obecność.

Konsekwencje tego błędu są bolesne. Jesteś zbyt zajęty, aby zrozumieć sytuację. Wydajesz bolesne oceny w oparciu o błędne założenia i podejmujesz złe decyzje. W efekcie opór przeciwko Tobie zaczyna rosnąć, a osiągnięcie ważnych dla Ciebie pierwszych sukcesów, zaczyna myć mglistą mrzonką.

Uniknięcie tego błędu będzie wymagało od Ciebie sporej dyplomacji. Musisz związać sobie nie tylko ręce (żeby nie podjąć niewłaściwych działań), ale i język. Na początkowym etapie swoje przemyślenia zostaw dla siebie i staraj się dojść do przyczyn występowania zaobserwowanych błędów.

3. Dążysz do spełnienia nierealistycznych oczekiwań

Silna potrzeba działania przekłada się również na trzeci błąd. Nie ustaliłeś wszystkich wszystkich istotnych warunków objęcia stanowiska i nie udało Ci się zdefiniować jasnych, możliwych do osiągnięcia celów. Możesz sobie radzić całkiem nieźle, a mimo to nie sprostać oczekiwaniom swojego szefa. Unikasz zwrócenia się o pomoc do bezpośredniego zwierzchnika, ponieważ nie uważasz go za sprzymierzeńca.

Tak naprawdę nie ma ważniejszych relacji od relacji z szefem. Na początku swojej drogi na nowym stanowisku musisz dowiedzieć się, jak zadbać o produktywną wymianę opinii z Twoim nowym szefem i jak sprostać jego oczekiwaniom. Nie chodzi o jedną rozmowę, ale cykl spotkań. Oznacza to konieczność przeprowadzenia serii bardzo istotnych rozmów dotyczących sytuacji, oczekiwań, stylu kierowania, zasobów i Twojego indywidualnego rozwoju.

4. Robisz za dużo

Forsujesz różne rozwiązania i podejmujesz się wielu inicjatyw w nadziei, że przyniosą skutek. Mnogość pomysłów i działań jest tak duża, że ludzie są zdezorientowani i nie udaje Ci się stworzyć masy krytycznej zasobów niezbędnych do zamknięcia projektów o naprawdę kluczowym znaczeniu.

A mniej znaczy więcej. Nie chodzi o ilość, ale o jakość tematów, którym poświęcisz swój czas. Im wyższa jest Twoja pozycja, tym istotniejsza zaczyna być Twoja rola jako architekta organizacji. Stajesz się odpowiedzialny za zdefiniowanie rozsądnego kierunku strategicznego. Ryzyko utraty właściwej perspektywy, izolacji i podjęcia błędnych decyzji rośnie właśnie w tym czasie. Dlatego też tak ważne jest, aby przemyśleć każdy krok i zająć się tymi inicjatywami, które przyniosą korzyść.

5. Masz gotowe rozwiązania

Wydaje Ci się, że znasz jedynie słuszną drogę, albo za szybko wyciągasz wnioski dotyczące rozwiązań. Zrażasz do siebie ludzi, którzy mogliby pomóc Ci w zrozumieniu, co dzieje się w firmie. Tym samym marnujesz cenne okazje zdobycia wsparcia dla trafionych inicjatyw.

Nie bagatelizuj sytuacji. Jeśli tematy, z którymi przyszło Ci się zmierzyć, byłyby proste do przeprowadzenia, z pewnością nie byłbyś dziś nikomu potrzebny. Jest powód, dla którego sytuacja wygląda tak, a nie inaczej. I Twoją rolą jest jej poznać jej przyczyny, aby w konsekwencji jej zaradzić. Poskrom więc swoje ego i otwórz się na słuchanie. Zanim werbalnie podasz rozwiązanie, najpierw przećwicz je w praktyce. I przekonaj się, dlaczego to nie działa.

6. Uczysz się niewłaściwych rzeczy

Spędzasz za dużo czasu, skupiając się na poznawaniu technicznej strony przedsięwzięcia, a nie starasz się poznać i zrozumieć aspektu kulturowego i politycznego Twojej nowej roli. Nie dbasz o rozwój relacji międzyludzkich i nie zdobywasz wiedzy, dzięki której zrozumiałbyś prawdziwe problemy organizacji.

Pracę na nowym stanowisku, często również w nowej firmie, można porównać z transplantacją organu. I to właśnie Ty jesteś tym przeszczepionym narządem. Jeśli nie będziesz działać ostrożnie, przystosowując się stopniowo do nowego otoczenia, system immunologiczny organizmu zaatakuje Cię, zanim się obejrzysz. I dojdzie do odrzucenia organu.

Dlatego tak ważne jest, abyś poznał niepisaną kulturę firmy, niepisane zasady funkcjonowania zespołów i poszczególnych jednostek, style pracy, które są promowane i takie, które nigdy nie będą zaakceptowane przez „organ”.

7. Zaniedbujesz relacje poziome

Marnujesz za dużo czasu, koncentrując się na jakości relacji pionowych – od szefa po bezpośrednich podwładnych – a zaniedbujesz relacje poziome ze swoimi współpracownikami na tym samym poziomie hierarchii służbowej oraz z innymi interesariuszami. Nie rozumiesz do końca, co musisz osiągnąć, aby móc mówić o odniesieniu sukcesu i nie dostrzegasz okazji zawiązania istotnych koalicji.

Twój sukces zależy od umiejętności wpływania na ludzi niebędących Twoimi bezpośrednimi podwładnymi. Do osiągnięcia postawionych celów będą Ci potrzebne sojusze, zarówno te wewnętrzne, jak i zewnętrzne. Dlatego już na samym początku powinieneś zidentyfikować osoby, których wsparcie będzie kluczowe dla odniesienia sukcesu i zastanowić się nad tym, jak te osoby do siebie przekonać.

Dlatego tak ważne jest, abyś poznał niepisaną kulturę firmy, niepisane zasady funkcjonowania zespołów i poszczególnych jednostek, style pracy, które są promowane i takie, które nigdy nie będą zaakceptowane przez „organ”.

Siedem pułapek. Początek drogi każdego lidera, który pragnie odnieść sukces na stanowisku menedżerskim. Początek, który wpływa na dalsze losy kariery zawodowej. Nie popełnij żadnego z nich, tylko strategicznie podejdź do tematu.
A jeśli chcesz poznać drogę pierwszych trzech miesięcy na stanowisku menedżera, kliknij w poniższy przycisk i zapoznaj się z programem szkolenia online, które właśnie buduję. Jeśli zmieniasz pracę, rozpoczynasz przygodę z leadershipem lub jeśli chcesz naprawić błędy, które gdzieś kiedyś popełniłeś, to ten materiał będzie dla Ciebie wartością. Zapoznaj się z nim i podaj dalej.

Artykuł powstał na podstawie:

[1] Linda A. Hill „Zostajesz szefem – i co dalej?”, HBRP Artykuł numer R0701D
[2] Michael D. Watkins „Pierwsze 90 dni”
[3] Harvard Business Review „Podręcznik menedżera. 17 najwazniejszych umiejętności lidera.”

bezpłatna konsultacja

30 – 40 min

bezpłatna konsultacja

analiza i raport twojego cv

Facebook Like Box

Cresta Social Messenger
sztuka słuchania e-book

Odbierz w prezencie e-book "Sztuka Słuchania"

i doskonal swoje umiejętności słuchania w życiu zawodowym i prywatnym.

Przejdź teraz do skrzynki @ i potwierdź swój zaspis.

e-book czy [przywództwa można się nauczyć

Odbierz w prezencie e-book "Czy przywództwa można się nauczyć"

i zobacz, czy masz predyspozycje do bycia liderem.

Sprawdź swoją skrzynkę @ i potwierdź adres e-mail.

e-book sztuka uczenia się

Odbierz w prezencie e-book "Sztuka uczenia się"

i sprawdź co możesz zrobić, aby uczyć się skuteczniej.

Aby pobrać e-booka, otwórz teraz skrzynkę @ i potwierdź swój zapis.

Podaj swoje imię i adres email, by jako pierwszy otrzymać najświeższe informacje o kursie "Rekrutuj wartości i kompetencje"

Zapisując się na tę listę wyrażasz zgodę na otrzymywanie newslettera jrs-szkolenia. W każdej chwili możesz się z niego wypisać.

Przejdź teraz do skrzynki pocztowej i potwierdź swój adres email.

ZAPIS NA LISTĘ OSÓB ZAINTERESOWANYCH SZKOLENIEM "PIERWSZE 3 MIESIĄCE PRACY NA STANOWISKU MANAGERA"

Zdobądź pewność w roli lidera: inspiruj, motywuj, zarządzaj.

Otwórz teraz skrzynkę mailową i potwierdź swój zapis.

Cele-Zadania-Mierniki.

Darmowy dostęp do webinaru szkoleniowego, który pomoże Ci w budowie celów dla podległego zespołu i ich skutecznej realizacji.

Otwórz teraz skrzynkę mailową i potwierdź swój udział w webinarze.

DIAGNOZA POTENCJAŁU

Zdobądź pewność w roli lidera. Poznaj swoje silne strony. Odkryj swój talent. I wykorzystaj potencjał, jakim dysponujesz.

Otwórz teraz skrzynkę mailową i potwierdź swój zapis.

ANALIZA I RAPORT TWOJEGO CV

Skorzystaj z darmowej konsultacji już dziś.

Polityka Prywatności

Przejdź teraz do skrzynki e-mail i potwierdź zamówienie darmowej konsultacji.

DARMOWA KONSULTACJA KARIERY

Budowanie kariery - Twoja gra o jutro

Polityka Prywatności

Przejdź teraz do skrzynki e-mail i potwierdź zamówienie darmowej konsultacji.