INTELIGENCJA EMOCJONALNA

utworzone przez | 0 komentarzy

Wielu ludzi zadaje sobie pytanie, co czyni człowieka skutecznym przywódcą. Przez lata uważano, że IQ i umiejętności techniczne są tym, co daje na to spore prawdopodobieństwo. Dziś jednak, mając wokół siebie wiele przykładów inteligentnych ludzi, wysoko wykwalifikowanych, z managerskim doświadczeniem, którzy gdy dostają awans na kluczowe stanowiska w firmie – ponoszą klęskę, wiemy, że nie są to aspekty decydujące. Nie oznacza to, że IQ i umiejętności techniczne nie są istotne, jednak przeprowadzone dotychczas badania wskazują, że najskuteczniejsi przywódcy są do siebie podobni pod jednym względem: wszyscy mają wysoki poziom INTELIGENCJI EMOCJONALNEJ. Bez niej można mieć najlepsze wyszkolenie na świecie, cięty, analityczny umysł i niewyczerpane zasoby błyskotliwych pomysłów i jednocześnie ponosić klęskę w roli lidera.

Sukces w życiu zależy nie od intelektu,
lecz od umiejętności kierowania emocjami.

Daniel Goleman

Inteligencja emocjonalna nie posiada (jeszcze) w naszym kraju odpowiedniej dla siebie rangi. Samo wyrażenie wydaje się być nie na miejscu w twardych realiach rynkowych. Jednak jej rangę podniosą być może wyniki, jakie osiągają liderzy z wysokim poziomem inteligencji emocjonalnej. David McClelland w 1996 roku zmierzył, że działy kierowników w firmie produkcyjnej, osiągnęły dochody o 20% lepsze od managerów o niższym poziomie inteligencji emocjonalnej. Krótko mówiąc, liczby zaczynają opowiadać przekonującą historię o związku pomiędzy sukcesem firmy a inteligencją emocjonalną jej przywódców. Co więcej – można rozwinąć swoją inteligencję emocjonalną. Zobacz co możesz zrobić, aby podnieść jej poziom.

SAMOŚWIADOMOŚĆ

To pierwszy komponent inteligencji emocjonalnej. Oznacza zrozumienie własnych emocji, mocnych i słabych stron, potrzeb i instynktów. Ludzie o wysokiej samoświadomości nie są nadmiernie krytyczni wobec siebie, ani też nie żywią nierealistycznych nadziei. Wiedzą, jaki wpływ wywierają na nich własne uczucia, inni ludzie i osiągnięcia w pracy. Wiedzą też dokąd zmierzają i dlaczego. Ludzie o wysokiej samoświadomości są w stanie mówić precyzyjnie i otwarcie – chociaż niekoniecznie w formie wylewnych wyznań – o swoich emocjach i wpływie, jaki wywierają one na ich pracę.

Samowiedza jest cechą, którą łatwo wykryć podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Wystarczy poprosić kandydata o opisanie sytuacji, w której poniosły go emocje i zrobił coś, czego później żałował. Osoby posiadające wysoki stopień samoświadomości szczerze przyznają się do porażki i często opowiadają o niej z uśmiechem.

Samoświadomość można również rozpoznać w trakcie oceny wyników pracy. Obdarzeni nią ludzie znają swoje wady i zalety i potrafią o nich swobodnie mówić, chętnie słuchają tez konstruktywnej krytyki. Ludzie o niskim poziomie samoświadomości – przeciwnie. W sugestii poprawy dopatrują się zagrożenia lub widzą w niej oznakę niepowodzenia.

SAMOKONTROLA

Jest jak ustawiczna wewnętrzna rozmowa. To składnik inteligencji emocjonalnej, który uwalnia nas od bycia więźniem własnych uczuć. Ludzie wciągnięci w taka rozmowę odczuwają złe nastroje i impulsy, ale też dodatkowo znajdują sposób na to, aby nad nimi zapanować, a nawet wykorzystać je w pożyteczny sposób. Staranny dobór słów, brak wydawania nieprzemyślanych i pochopnych sądów, powstrzymywanie się od oceny ludzi po pierwszych sygnałach, szukanie przyczyn niepowodzeń, a nie winnych, to ważne cechy ludzi obdarzonych samokontrolą.

Dlaczego samokontrola ma tak duże znaczenie dla przywódców? Ponieważ ludzie, którzy panują nad swoimi uczuciami i impulsami – czyli ludzie zrównoważeni – są w stanie stworzyć atmosferę zaufania i uczciwości w zespole. W takim środowisku zakulisowe rozgrywki i konflikty są ograniczane, a wydajność zespołu rośnie. Poza tym samokontrola jest zaraźliwa. Nikt nie chce mieć reputacji ”w gorącej wodzie kąpanego”. Dodatkowo w dobie wysokiej konkurencyjności, ludzie, którzy opanowali swoje emocje, potrafią nadążać za zmianami. Nie wpadają w panikę, nie odrzucają zmian zanim poznają ich efekty, tylko są w stanie powstrzymać się z wydawaniem opinii, poszukać informacji i wysłuchać wyjaśnień.

MOTYWACJA

Jeśli istnieje cecha, którą posiadają praktycznie wszyscy skuteczni przywódcy, to jest nią motywacja. Dążą oni do osiągania wyników wyższych od oczekiwanych, zarówno swoich, jak i innych. Tych, którzy mają autentyczne zadatki przywódcze, motywuje głęboko zakorzenione pragnienie osiągnięcia sukcesu dla niego samego. Jak rozpoznać takich kandydatów na przywódców? Pierwszą oznaką jest ich zamiłowanie do pracy, twórczych wyzwań, nauki. Czują oni dumę z dobrze wykonanych zadań. Zdradzają również niesłabnący zapał, by ulepszać swoje działania. Niecierpliwi ich bezruch i stagnacja. Bezustannie zadają pytania, dlaczego coś robi się tak, a nie inaczej; z zapałem analizują nowe metody pracy. Nie obawiają się wzrostu wymagań wobec nich, a nawet o to się upominają. Nie zadowolą się celami, które przychodzi im osiągnąć zbyt łatwo.

Ludzie o wysokiej motywacji potrafią zachować optymizm, nawet jeśli wyniki są dla nich niekorzystne. Samokontrola w połączeniu z wiarą w sukces pomaga im przezwyciężyć frustrację, która przychodzi po niepowodzeniu lub porażce.

EMPATIA

Ze wszystkich wymiarów inteligencji emocjonalnej empatia jest najłatwiej rozpoznawalna i jednocześnie najsłabiej rozumiana. Na pewno nie chodzi w niej o to, aby zadowolić każdego. Empatia oznacza życzliwe liczenie się z uczuciami pracowników przy podejmowaniu decyzji.

Empatia jest szczególnie ważna w pracy zespołowej: lider musi wczuć się i zrozumieć punkt widzenia każdego członka zespołu, musi być wyczulony na subtelności mowy ciała, a także powinien odbierać sygnały wysyłane między wierszami wypowiadanych słów. Ranga i znaczenie empatii rośnie szczególnie w dobie globalizacji, wzrostu znaczenia pracy zespołowej i konieczności zatrzymania talentów w firmie.

Empatia często mylona jest z brakiem asertywności lub decyzyjności. Nic bardziej mylnego. Empatia to umiejętność czytania miedzy wierszami tego, co nie zostało wypowiedziane wprost. To odczytywanie klimatu i atmosfery, panującej w zespole. Nie wszystko da się nazwać, nie wszystko można powiedzieć słowami. Szczególnie, jeśli dany temat dotyczy szefa. Dlatego tak ważne jest posiadanie tej umiejętności przez liderów. Ten, kto jej nie posiada, narażony jest na popełnienie wielu błędów, katastrofalnych w skutkach i trudnych do odkręcenia w przyszłości.

UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNE

Umiejętności społeczne to życzliwość celowa: umiejętność skłonienia ludzi do podążania w wybranym kierunku. Osoby o dużej społecznej zręczności zwykle mają krąg znajomych i talent do znajdowania płaszczyzny porozumienia z wieloma typami ludzi. Nie oznacza to, że nieustannie udzielają się towarzysko. Po prostu pracują zgodnie z założeniem, że w pojedynkę mniej można zyskać, niż pracując zespołowo. Ludzie wyrobieni społecznie, są świetni w zarządzaniu zespołem. Są też mistrzami od przekonywania. Wiedzą, kiedy zadziała lepiej wzruszający apel, a kiedy odwołanie do zdrowego rozsądku. Ich entuzjazm i konsekwencja w dążeniu do celu udzielają się innym.

Rolą lidera jest doprowadzenie do jak najlepszego wykonania pracy przez innych, a umiejętności społeczne to właśnie umożliwiają. Lider, który nie potrafi wyrazić empatii, może jej równie dobrze w ogóle nie mieć. A motywacja szefa będzie całkowicie bezużyteczna, jeśli nie jest on w stanie przekazać zespołowi swojej pasji. Umiejętności społeczne pozwalają więc liderowi na ekspozycję wszystkich poziomów inteligencji emocjonalnej.

Dobrą wiadomością jest zatem fakt, że inteligencję emocjonalną można rozwijać. Proces ten nie jest łatwy, bo wymaga dużo czasu, a przede wszystkim zaangażowania. Jednak korzyści wynikające z posiadania inteligencji emocjonalnej, zarówno dla jednostki, jak i firmy, są warte tego wysiłku.

Jeśli chcesz wiedzieć co zrobić, żeby rozwinąć inteligencję emocjonalną, zapraszam TUTAJ.

A jeśli jesteś początkującym menedżerem lub masz aspiracje do tego, aby nim zostać, zapoznaj się z ofertą szkolenia online „DNA Menedżera: Inspiruj, Motywuj, Zarządzaj” i kliknij w przycisk poniżej.

Artykuł powstał na podstawie:
[1] Daniel Goleman „Inteligencja emocjonalna”
[2] HBRP Daniel Goleman ” Co czyni cię przywódcą?”
[3] HBRP Robert Goffee, Gareth Jones „Dlaczego ktoś miałby cię uważać za swojego przywódcę”

bezpłatna konsultacja

30 – 40 min

bezpłatna konsultacja

analiza i raport twojego cv

Facebook Like Box

Cresta Social Messenger
sztuka słuchania e-book

Odbierz w prezencie e-book "Sztuka Słuchania"

i doskonal swoje umiejętności słuchania w życiu zawodowym i prywatnym.

Przejdź teraz do skrzynki @ i potwierdź swój zaspis.

e-book czy [przywództwa można się nauczyć

Odbierz w prezencie e-book "Czy przywództwa można się nauczyć"

i zobacz, czy masz predyspozycje do bycia liderem.

Sprawdź swoją skrzynkę @ i potwierdź adres e-mail.

e-book sztuka uczenia się

Odbierz w prezencie e-book "Sztuka uczenia się"

i sprawdź co możesz zrobić, aby uczyć się skuteczniej.

Aby pobrać e-booka, otwórz teraz skrzynkę @ i potwierdź swój zapis.

Podaj swoje imię i adres email, by jako pierwszy otrzymać najświeższe informacje o kursie "Rekrutuj wartości i kompetencje"

Zapisując się na tę listę wyrażasz zgodę na otrzymywanie newslettera jrs-szkolenia. W każdej chwili możesz się z niego wypisać.

Przejdź teraz do skrzynki pocztowej i potwierdź swój adres email.

ZAPIS NA LISTĘ OSÓB ZAINTERESOWANYCH SZKOLENIEM "PIERWSZE 3 MIESIĄCE PRACY NA STANOWISKU MANAGERA"

Zdobądź pewność w roli lidera: inspiruj, motywuj, zarządzaj.

Otwórz teraz skrzynkę mailową i potwierdź swój zapis.

Cele-Zadania-Mierniki.

Darmowy dostęp do webinaru szkoleniowego, który pomoże Ci w budowie celów dla podległego zespołu i ich skutecznej realizacji.

Otwórz teraz skrzynkę mailową i potwierdź swój udział w webinarze.

DIAGNOZA POTENCJAŁU

Zdobądź pewność w roli lidera. Poznaj swoje silne strony. Odkryj swój talent. I wykorzystaj potencjał, jakim dysponujesz.

Otwórz teraz skrzynkę mailową i potwierdź swój zapis.

ANALIZA I RAPORT TWOJEGO CV

Skorzystaj z darmowej konsultacji już dziś.

Polityka Prywatności

Przejdź teraz do skrzynki e-mail i potwierdź zamówienie darmowej konsultacji.

DARMOWA KONSULTACJA KARIERY

Budowanie kariery - Twoja gra o jutro

Polityka Prywatności

Przejdź teraz do skrzynki e-mail i potwierdź zamówienie darmowej konsultacji.